Baggrund og formål
I budgetaftalen “Velfærd og deltagelse” fra 3. september 2025 er det besluttet, at bakke op om skoleudvalgets anmodning:
Skoleudvalget har besluttet, at anmode forvaltningen om, at der udarbejdes en analyse i foråret 2026 vedrørende mulige organiseringer af børns overgang fra dagtilbud til skole.
I analysen indgår både faglige og økonomiske konsekvenser, ligesom dagtilbudsområdets fysiske kapacitet skal indgå.
Et. forslag til ændringer af nuværende organisering vil kunne indgå i arbejdet med forslag til budget 2027.
Aftaleparterne bakker op om den igangsatte undersøgelse, og er enige om, at den skal være bredere og sætte fokus på kvalitet, det gode børneliv og tryghed for forældrene, så grundlaget for de(n) kommende model(ler) ikke alene er en analyse af kapacitet og økonomi.
I Middelfart Kommune har der siden 2005 været tidlig overgang mellem børnehave og SFO. Jævnfør styrelsesvedtægt for folkeskolerne i Middelfart Kommune starter børn i kommende 0. klasser som udgangspunkt i Tidlig-SFO fra 1. marts, det år de starter i skole. Der er mulighed for at blive i børnehaven.
Analysen skal gennemføres med en inddragende proces for forældre, medarbejdere og politikere og skal være åben for flere modeller, fx:
- Videreførelse af Tidlig-SFO (som nu eller i justeret form).
- Nedlæggelse af Tidlig-SFO og fortsat børnehave frem til skolestart i august.
- En fleksibel, lokal model, hvor løsningen tilpasses det enkelte skoledistrikt.
Analyseoversigt
Den samlede opgave består af:
- Analyse af økonomi og kapacitet samt faglige indsigter om en god overgang fra dagtilbud til skole (første leverance).
- Inddragelsesproces der inddrager forældregrupper, forældrerepræsentanter fra forældrebestyrelser og skolebestyrelser, elever, dagtilbuds- og skoleledere, medarbejderrepræsentanter og politikere. Perspektiver indgår i videre anbefalinger.
- Samlet oplæg og anbefalinger (anden leverance).
Tre scenarier i analysen af økonomi og kapacitet (første leverance)
Den økonomiske og kapacitetsmæssige analyse af budgetaftalens to første modeller af overgangen/Tidlig-SFO vil belyse tre scenarier:
- Tidlig-SFO fortsætter uændret.
- Alle børn bliver i børnehave i foråret og starter i skole til august.
- Alle børn starter i Tidlig-SFO, med højere normering.
Forudsætningen er det vedtagne budget 2026 og børnetallene, der ligger til grund herfor. Den økonomiske analyse vil være på kommunalt niveau, mens analysen af kapaciteten vil være fordelt på distrikter med udgangspunkt i prognoser 4 år frem for 2027-2030, i forhold til forventet børnetal.
Den fleksible model udvikles i dialog med forældrene og andre interessenter og vil derfor først beskrives efter den inddragende del af processen.
Tids- og procesplan
Den overordnede tidsplan er:
- Marts 2026: Temamøde i Byrådet.
- 1. og 2. kvartal 2026: Inddragende proces med dagtilbud og skoler, forældre, elever, medarbejdere og politikere.
- Juni 2026: Temamøde i Byrådet.
Nedenfor er tidsplanen udfoldet i en procesplan.
|
Hvornår
|
Indhold
|
Leverancer
|
|
Analyse
|
Faglige indsigter, økonomi, kapacitet
|
|
|
Medio januar 2026
(intern frist)
|
Hvad ved vi om Tidlig-SFO og om den gode overgang fra forskning, analyser og egne data/erfaringer
|
Faglige indsigter: Resumé og præsentation
|
|
Medio januar 2026
(intern frist)
|
Konsekvenser for kapacitet og økonomi ved tre scenarier:
- Tidlig-SFO fortsætter uændret
- Alle børn bliver i børnehave i foråret og starter i skole til august
- Alle børn starter i Tidlig-SFO, med højere normering
Samt notat med udfordringer og muligheder for frit valg, jf. den fleksible model
|
Første delrapport / leverance
|
|
Marts 2026
|
Analyse af økonomi og kapacitet samt resumé af faglige indsigter drøftes på Temamøde i Byrådet
|
Sagsfremstilling med bilag (første delrapport) og præsentation
|
|
Den inddragende proces foregår i:
|
Mulige modeller, herunder en fleksibel model
|
|
|
Februar-marts 2026
|
Tilfredshedsundersøgelse blandt forældre, der har haft børn i Tidlig-SFO i 2025, gennemføres.
Evt. suppleret med fokusgruppeinterview med udvalgte forældre fra tilfredshedsundersøgelsen
|
Indsigter i forældrenes oplevelse af Tidlig-SFO for deres børn
|
|
Marts-april 2026
|
Inddragende proces med forældrebestyrelser, skolebestyrelser, ledelser, medarbejdere, BUPL og DLF samt elevråd, Fælles elevråd og undervisningsmiljørepræsentanter.
Evt. som storhøringsmøde/dialogmøde
|
Indsigter til ønsker om den gode overgang og til modeller
|
|
Samlet oplæg
|
Anbefalinger
|
|
|
Juni 2026
|
Drøftelse på Temamøde i Byrådet
|
Sagsfremstilling med bilag og præsentation / anden leverance
|
|
August-oktober 2026
|
Budgetforhandlinger
Afledte handlinger, fx justering af styrelsesvedtægter
|
Budgetdrøftelser vedr. ønsket model
|