Med folkeskolens kvalitetsprogram er juniormesterlære indført fra skoleåret 2025/2026.
Juniormesterlære giver elever i 8. og 9. klasse mulighed for et mere praksisfagligt skoleforløb, hvor de kan være i virksomhedspraktik en eller flere dage om ugen. De resterende dage modtager de undervisning på deres skole, dog i færre fag – som minimum dansk og matematik.
Byrådet vedtog i maj 2025 en ramme for juniormesterlære for skoleåret 2025/2026, som betyder, at ordningen udmøntes decentralt på alle skoler. Byrådet besluttede samtidig at delegere kompetencen til at justere organiseringen til direktøren for Børn og Unge. I praksis arbejder forvaltningen og skoleledelserne tæt sammen om juniormesterlære.
Skoleudvalget liver orienteret løbende og får en samlet status i foråret 2026. Forvaltningen har udarbejdet et dynamisk evalueringsdesign, der gør det muligt at følge skolernes lokale udmøntning af juniormesterlære frem mod skoleåret 2026/2027.
Status pr. 31. oktober 2025 er, at alle skoler har udbudt juniormesterlære til elever i 8. og 9. klasse.
Interessen har været betydelig frem mod skoleårets start, og der har samlet været 46 tilkendegivelser. Pr. 31. oktober er 30 elever i gang i juniormesterlæreforløb.
Fem skoler har elever i juniormesterlære: Anna Trolles Skole, Ejby Skole, Lillebæltsskolen, Strib Skole og Østre Skole inkl. Heldagsklasserne. I alt er det 30 elever fordelt på 7 elever i 8. klasse og 23 elever i 9. klasse.
Tre skoler har ingen igangværende forløb: Hyllehøjskolen, Nørre Aaby Skole og Vestre Skole.
Alle forløb foregår som virksomhedspraktik. De fleste ligger inden for Industri (53 %), mens de øvrige fordeler sig på Social & Sundhed (20 %), Træ og Metal (13 %), Restauration (7 %) og HK (7 %).
Samlet vurdering
Juniormesterlære er kommet godt fra start i Middelfart Kommune, og elevtilslutningen ligger på det forventede niveau omkring 5 %. Flere skoler har opnået solid interesse og fået etableret virksomhedspraktikker inden for relevante fagområder, særligt Industri. Praktikkerne foregår primært i skolernes nærområder, og ordningen fungerer i praksis efter hensigten. Samlet set er implementeringen af den decentrale model godt i gang, og erfaringerne fra de første måneder giver et positivt grundlag for det videre arbejde.
Status på juniormesterlære fremgår af bilaget.
Skolerne ønsker at fortsætte den decentrale ramme et skoleår mere, så de kan opnå tilstrækkelig erfaring med organiseringen og styrke kvaliteten af tilbuddet, inden der tages stilling til en permanent model.
Forvaltningen foreslår derfor, at den planlagte evaluering i marts 2026 fungerer som midtvejsevaluering, og at den endelige evaluering forelægges Skoleudvalget i efteråret 2026 forud for planlægning af skoleåret 2027/2028. Forvaltningen anbefaler samtidig, at den decentrale organisering fortsætter i skoleåret 2026/2027.