På Social og Sundhedsudvalgets område forventes et samlet merforbrug på 36,162 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget på driften. Det samlede forventede merforbrug i forhold til oprindeligt budget er sammensat af et forventet merforbrug på 11,743 mio. kr. på Senior og Sundhed, et merforbrug på 25,627 mio. kr. på Social og Psykiatri og et forventet mindreforbrug på Kvalitet og Sammenhæng på 1,208 mio. kr.
På Senior- og Sundhedsområdet forventes et merforbrug på 11,7 mio. kr. Merforbruget på er forøget med 9,1 mio. kr. siden 2. budgetopfølgning. Stigningen skyldes først og fremmest forøgede mellemkommunale betalinger, hjælpemiddelområdet, samt stigende sygefravær på plejehjemmene. Hjemmeplejen er desuden fortsat udfordret af et stort merforbrug. I forbindelse 3. budgetopfølgning bliver der ansøgt om en driftsbevilling vedrørende midtvejsreguleringen på kræftplan V svarende til 0,643 mio. kr. Ligeledes ansøges der om at der flyttes fra anlæg til drift svarende til 0,960 mio. kr. vedr. senior og sundhed.
På myndighedsområdet er det særligt hjælpemiddelbudgettet der er udfordret med et forventet merforbrug på ca. 6,1 mio. kr. Merforbruget på hjælpemidler dækkes delvis af mindreforbrug på myndighed ældre på 2,900 mio. kr.
Nedenstående viser de områder hvor udgifterne har været stigende i 2025.
- At støtten til køb af biler på et højere niveau end de foregående år (2,240 mio. kr. i 2025). Støtten til køb af egen bil lå udgjorde 0,850 mio. kr. i 2023 og 0,404 mio. kr. i 2024.
- Stigning i udgifterne til arm- og benproteser på ca. 0,500 mio. kr. Nye, avancerede proteser, der giver øget funktionalitet og livskvalitet er ofte dyrere. Det gælder til eksempel computerstyrede og hydrauliske proteser.
- Udgifter til boligindretning ligger 0,600 mio. kr. over budget. Det område kan svinge meget fra år til år. I 2025 er der en sag, der alene koster 1,0 mio. kr.
- Stigende udgifter til SBH-kørsel (Fynbus). Udgifterne er over 3 år steget med 1,0 mio. kr.
- Udgifter til genbrugshjælpemidler til Ældre er ligeledes steget med 1,0 mio. kr. over en 3-årig periode.
Hjemmeplejen forventer at realisere et merforbrug 11,715 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. Når der korrigeret for tilførsel af midler til flere opgaver/borgere forventes der et merforbrug på 7,706 mio. kr. Merforbruget er således steget med 0,800 mio. kr. siden 2. budgetopfølgning. Merforbruget fordeler sig på et merforbrug på de uddelegerede sundhedslovsydelser på ca. 2,400 mio. kr. og et merforbrug på 5,306 mio. kr. på lønudgifter til personalet. Der er lykkes at nedbringe merforbruget i forhold til de uddelegerede sundhedslovsydelser i forhold til 2. budgetopfølgning. Modsat er merforbruget steget i de 5 hjemmeplejegrupper. I forhold til at nedbringe merforbruget på løn i de 5 hjemmeplejegrupper skal der arbejdes med mange tiltag. Det handler om at nedbringe sygefravær, sikre de billigste løsninger i forhold til vikardækning, samt optimering i forhold til vagtplaner og kørelister. Ligeledes vil der blive arbejdet med tværfaglige møder, triage, morgenmøder m.m. i forhold til at sikre, at så få medarbejdere som muligt deltager. Ovenstående er en svær øvelse i en tid hvor ældrereformen og forenklingen af Fælles Sprog III kræve ekstra mange medarbejderressourcer til at lave de nødvendige ændringer i Nexus. Alle borgers indsatser skal gennemgås i forhold til sundhedslov, servicelov og ældrelov.
Plejehjemsområdet forventer at realisere et merforbrug på 4,440 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. Korrigeret for opgaveflytning i forbindelse med ny organisation på senior og sundhed og åbning af 9 plejeboliger på Egebo forventes et merforbrug på 3,750 mio. kr. Plejehjemsområdet har været meget udfordret af et højt sygefravær på 9,5% i gennemsnit i årets første 9 måneder. Det er ca. 3% højere end samme periode sidste år. Ca. 50% af sygefraværet skyldes fravær over 57 dage. Ligeledes har der været flere dyre fratrædelsessager. Normeringerne i dagvagt og aftenvagt på plejehjemmene vil blive gennemgået på ny med henblik på at opnå balance i 2026. Ligeledes vil der blive arbejdet på at nedbringe sygefraværet.
Der forventes mindreforbrug på fællesudgifter for senior og sundhed, køkkenområdet og sundheds og træning. Ligeledes forventes sygeplejen at balancere korrigeret for midler til kræftplan V, som der søges bevilling til ved denne budgetopfølgning.
På Social- og Psykiatriområdet forventes et merforbrug på 25,6 mio. kr. Resultatet er forværret med 2,5 mio. kr. siden sidste opfølgning.
På Myndighedsområdet forventes et merforbrug på 22,6 mio. kr. Det er forsat områderne borgerstyret personlig assistance (BPA) og botilbudsområder §107 midlertidige botilbud, §108 længerevarende botilbud og §85/105 Botilbudslignende støtte, som udviser merforbrug.
Merforbruget på det voksenspecialiserede område har ikke baggrund i et stigende sagsantal, men derimod i stigende takster i sagerne. Bl.a. har mange kommuner hævet priserne på tilbuddene uforholdsmæssigt meget i forhold til den generelle prisudvikling, mens der samtidig er et konstant pres (fra leverandørerne) på at visitere op i takstkategori. På de 4 paragrafområder vedr. botilbud er der pt. 142 borgerne. Fordelingen udgør 73 procent på eksterne tilbud og 27 procent på egne tilbud. Prisstigningerne på eksterne tilbud slår meget igennem.
Idet Middelfart Kommune er "køber" kommune vedr. døgntilbud i forholdet 73/27 procent af borgerne, slår prisstigningerne på eksterne tilbud meget igennem.
Desuden forventes der et merforbrug på decentrale tilbud på ca. 6,7 mio. kr., hvilket er en stigning siden sidste budgetopfølgning på 1,7 mio. kr. Merforbruget kan primært henføres til botilbuddet Skovbakken, som er voldsomt økonomisk udfordret. Udfordringer med højt sygefravær, vakante stillinger koblet med rekrutteringsvanskeligheder medfører meget stort vikarforbrug. Der er også store udfordringer med at skaffe kvalificerede vikarer. Der er lavet et kvalitetsprogram, som har til formål at få håndteret tilbuddets udfordringer.
Områdets øvrige decentrale tilbud forventes samlet set at realisere et mindreforbrug på 1,2 mio. kr.
Ved denne budgetopfølgning indregnes endvidere et forventet merforbrug på 0,8 mio. kr. på kommunens STU tilbud i Ejby. Udviklingen skyldes mindre tilgang af udenbys borgere, hvilket betyder at tilbuddets indtægtsbudget ikke balancerer. Tilbuddets budget er sammensat på en måde, hvor det ikke er muligt at spare tilsvarende i personaleressourcerne, så der kan opnås balance. Budgetmodellen er ændret i forbindelse med Budget 2026.
Merforbruget på Myndighed Social og Psykiatri er en betydelig udfordring. Forvaltningen har stor fokus på at finde løsninger og har iværksat tiltag, som skal nedbringe det forventede merforbrug. Fra foråret 2025 og til nu er der iværksat tiltag svarende til en udgiftsnedgang på ca. 3,5 mio. i 2025, hvilket ville have påvirket det samlede merforbrug yderligere uden indsatsændringerne.
For Kvalitet og Sammenhæng forventes der samlet set et mindreforbrug i forhold til oprindeligt budget på 1,208 mio. kr. Der forventes balance på områderne Tilskud til frivillige. Ved denne budgetopfølgning forventes et merforbrug på Kvalitet og sammenhæng. Merforbruget skyldes alene opgaveflytning mellem Senior og Sundhed og Kvalitet og Sammenhæng. Der er flyttet et administrationsteam fra Senior og Sundhed til Kvalitet og Sammenhæng. Der forventes et lille mindreforbrug på 0,7 mio. kr. på de Fælleskommunale sekretariater. Ligeledes forventes der et mindreforbrug på nærhospital og telemedicin på 1,203 mio. kr.
Området Sundhedsfaglige uddannelser forventes at få et mindreforbrug på ca. 1,5 mio. kr. Der har været en større tilgang af elever i 1. kvartal, så normeringen er opfyldt. Der arbejdes kontinuerligt på at tiltrække nye elever til området og fastholde nuværende elever gennem mere vejledning og opmærksomhed. Der er løbende afsat flere ressourcer til vejledning af eleverne for at lykkes med fastholdelse. Når der er et mindreforbrug på trods af Middelfart kommune opfylder normeringskravene skyldes det frafald af elever.
På anlægsområdet er den korrigerede anlægsramme på 77,6 mio. kr. inkl. over-/underskud. På nuværende tidspunkt forventes et mindreforbrug på 34,2 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget inkl. over-/underskud.
På senior og Sundhed forventes deret samlet mindreforbrug på 8,454 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget. Der er afsluttet 2 anlægssager på senior og sundhed på det brugerfinansierede område i Skovgade. Ombygningen af Rudbækshøj Plejehjem er afsluttet med et mindreforbrug på 0,462 mio. kr. Det anbefales at beløbet flyttes til drift på senior og sundhed samt social og psykiatri til at imødegå en reduceret pris og lønfremskrivning budget 2025. Der forventes et mindreforbrug på vedligeholdelsespuljen på Social- og Sundhedsudvalgets område på 0,779 mio. kr. Det anbefales, at beløbet flyttes til drift på senior og sundhed, samt social og psykiatri til at imødegå en reduceret pris og lønfremskrivning budget 2025.I forhold til nedrivning og renovering af Kongshøj rehabilitering forventes der et forbrug på 0,9 mio. kr. i indeværende år. Der skal først laves en projektbeskrivelse og derefter kan der gennemføres et udbud. Det forventes at arbejdet kan gå i gang i 4. kvartal 2025. Der forventes et mindreforbrug på 0,531 mio. kr. på undersøgelse af kapacitetsudvidelse pleje-/ældreboliger. Det skyldes alene periodeforskydning. Der forventes et mindreforbrug på 0,552 mio. kr. på bedre sikring af udearealer for demente. Det skyldes alene periodeforskydning. Det første plejehjem er gået i gang.
På Social og Psykiatriområdets anlægsprojekter forventes i indeværende år et mindreforbrug på samlet set 20,0 mio. kr., heraf et mindreforbrug 13,0 mio. kr. vedrørende ændrede rammer for dagbeskæftigelsen, samt et mindreforbrug på 7,0 mio. kr. vedrørende udvidelse af Teglgårdshuset. Afvigelserne skyldes dels, at der har været en længere proces med de scenarier for udvidelsen af dagbeskæftigelsen, som Social- og Sundhedsudvalget vedtog i december 2024 og genbehandlede i oktober 2025. Dels en længere proces omkring underskudsdækning i Teglgårdshuset i KKR samt udfordringer relateret til udvidelsen af bygningen i den fredede Teglgårdspark. Begge dele betyder, at der er periodeforskydninger, dvs. at anlægsprojektet afsluttes senere end budgetforudsat.
På Kvalitet og Sammenhæng forventes der et mindreforbrug på Nærhospitalsprojektet på 5,948 mio. kr. i 2025 isoleret set. Heri er indregnet at der flyttes 0,250 mio. kr. af det ikke forbrugte rådighedsbeløb til anlægsprojektet vedrørende kunstkøb Nærhospitalet. Ligeledes er det indregnet at der flyttes 0,500 mio. kr. fra en pulje på 1,500 mio. kr. reserveret til simulationsrum (uddannelse af elever) på Nærhospitalet. Midlerne flyttes til driften på senior og sundhed, samt social og psykiatri til at finansiere en reduceret pris og lønfremskrivning budget 2025. Der forventes anlægsprojekt vedrørende Velfærdsteknologi balancerer. Der forventes et mindreforbrug på 0,080 mio. kr. på anlægsprojekt L&C Behandling i eget hjem.