Som det fremgår af præsentationen handler denne sag om deponeringsforpligtelse i forbindelse med erhvervslejemål, revisorskift og vedtægtsændringer.
De tre punkter er gennemgået i større detalje nedenfor.
Delpunkt 1 - Deponeringsforpligtelse i forbindelse med erhvervsleje:
I forbindelse med flytningen af brandstationen i Kolding samt overgangen til kommunal drift skal der indgås 5 nye lejeaftaler for brandstationer (Kolding, Ejby, Vejen, Brørup & Grindsted).
TrekantBrand skal ifølge vedtægterne som udgangspunkt leje de arealer og bygninger, som §60-selskabet har brug for.
Jf. vedtægterne skal sager vedrørende garantistillelse godkendes af samtlige af
Kommunernes kommunalbestyrelser og skal i øvrigt ske i overensstemmelse med de
regler, som Indenrigs- og Boligministeriet har fastsat herom.
Ifølge bekendtgørelse om kommunernes lånoptagning og meddelelse af garantier m.v. §3
& §5, fremgår det, at indgåelse af sådanne lejeaftaler indgår i kommunens lånerammeopgørelse og således enten udløser deponering eller lånerammebelastning.
TrekantBrand har jf. bilag vedhæftet til sagen opgjort den samlede deponeringsforpligtelse til 8,236 mio. kr. for Middelfart Kommune jf. sagens bilag 1.4.
Jf. Indenrigsministeriets bindende svar af 25. august 2023 vedrørende anmodning om
deponeringsfritagelse for stationen på Kobbervej i Kolding, meddeles Kolding Kommune
fritagelse, mens de øvrige 4 ejerkommuner skal deponere jf. kommunernes
forholdsmæssige hæftelse jf. udgiftsfordelingen i TrekantBrand.
Størstedelen af deponeringsforpligtelsen er indregnet på låneramme 2024 og restdeponeringsforpligtelsen indregnes på låneramme 2025.
Middelfart Kommune har allerede i sidste års lånerammeopgørelse indregnet en lånerammebelastning på 7,389 mio. kr. på den nye lejekontrakt vedr. stationen i Kolding og der henstår således en indregning på lånerammen på 0,848 mio. kr. i forhold til den samlede opgjorte deponeringsforpligtelse.
Økonomiafdelingen har på et foreløbigt grundlag opgjort lånerammen for 2025 og vurderer, at der er plads til at henregne (rest)deponeringsforpligtelsen vedrørende lejeaftalerne til lånerammen for 2025. Der vil således ikke blive tale om deponering.
Delpunkt 2 - Deponeringsforpligtelse i forbindelse med erhvervsleje:
BDO har henvendt sig til TrekantBrand i anledning af revisionsselskabet ændrer selskabsform.
De går fra at være et aktieselskab til at blive et partnerselskab, hvorfor deres CVR-nummer skal skiftes.
Formalia kræver, at situationen sidestilles med et revisorskift, dvs. BDO igen skal godkendes som revisorer for TrekantBrand.
Det følger således af vedtægternes at: ”Beredskabskommissionen vælger Fællesskabets revisor. Valget af revisor sendes til godkendelse i kommunalbestyrelserne i Kommunerne og skal ligeledes godkendes af tilsynsmyndigheden, jf. kommunestyrelseslovens § 42, stk. 1, 3. pkt.”
Rent forment skal TrekantBrand således opsige samarbejdet med BDO A/S og tiltræde samarbejdet med BDO P/S, ligesom der skal underskrives en allonge til samarbejdsaftalen.
Forvaltningen vurderer, at ændringen ikke har nogen reel indvirkning på hverken pris eller kvaliteten og udførelsen af revisionsarbejdet og anbefaler på den baggrund, at anmodningen bliver godkendt.
Delpunkt 3 - Mindre vedtægtsændring:
Beredskabskommissionen skal mindst hvert fjerde år inden nyvalg til kommunalbestyrelserne tage vedtægten op til revision for at vurdere, om der behov for ændringer af vedtægten på baggrund af erfaringerne for indeværende valgperiode.
Forslag til ændringer i vedtægterne skal godkendes af kommunalbestyrelserne i ejerkommunerne. De vedtagne ændringer skal forelægges tilsynsmyndigheden til
godkendelse.
Vedtægterne blev senest revideret og ændret i første halvår af 2021.
Beredskabskommissionen ønsker at ændre følgende i vedtægterne:
At, vedtægtens punkt 7.4 ændres til: En repræsentant for de frivillige brandværn, en repræsentant for de øvrige frivillige og en repræsentant for de deltidsansatte brandfolk, er berettiget til at deltage som observatører i Beredskabskommissionen.
At, vedtægtens punkt 7.2 ændres til: Beredskabskommissionen består af følgende medlemmer:
- Borgmestrene og yderligere ét medlem fra hver af Kommunerne, som skal være medlem af kommunalbestyrelsen
- Fra Kolding Kommune hertil yderligere ét medlem, som skal være medlem af kommunalbestyrelsen.
- Politidirektøren i Sydøstjyllands Politi
- Politidirektøren i Syd- og Sønderjyllands Politi
- Politidirektøren i Fyns Politi
- En repræsentant valgt blandt de fuldtidsansatte medarbejdere
At, vedtægtsændringerne sendes til kommunalbestyrelsernes godkendelser. At, vedtægtsændringerne med kommunalbestyrelsernes godkendelser forelægges tilsynsmyndigheden til godkendelse.
At, valgregulativet konsekvensrettes ovenstående og forelægges til godkendelse på næste beredskabskommissionsmøde den 12. november 2025.
Forvaltningen har ingen bemærkninger eller indvendinger mod den foreslåede vedtægtsændring som omhandler deltidsansattes repræsentation i kommissionen.
De nuværende vedtægter fremgår af bilag 3.4, de nye vedtægter fremgår af bilag 3.3 og ændringerne er fremhævet i bilag 3.2.