Kommunalbestyrelsen skal årligt forelægges en redegørelse for udviklingen i antallet af magtanvendelser. Redegørelsen er en del af det personrettede tilsyn i forhold til den enkelte borger og det driftsorienterede tilsyn i forhold til kommunens driftsenheder.
Magtanvendelse hænger sammen med dels omsorgspligten for borgeren, dels hensynet til, at hverken borgeren selv, personalet eller andre borgere udsættes for personskade. Magtanvendelsesbegrebet spænder vidt og en magtanvendelse kan være alt fra en hånd på albuen, der fører borgeren væk fra en farlig situation, over fastholdelse i hygiejnesituationer til en egentlig fastholdelse med henblik på at få borgeren til at falde til ro. Dertil kommer forhåndsgodkendelser til eksempelvis anvendelse af stofseler, tryghedsskabende velfærdsteknologi, aflåsning af yderdøre og flytning uden samtykke.
Der er i løbet af 2024 indført nye regler på området. Der er tale om dels en præcisering og udvidelse af reglerne om akutte magtindgreb, dels udvidelse af mulighederne for at få en forhåndsgodkendelse til at anvende magt i særlige, veldefinerede situationer. Der er som bilag til sagen lavet en kortfattet oversigt over ændringerne af lovgivningen. Nogle af reglerne trådte i kraft pr. 1. juli 2024, andre først pr. 1. januar 2025.
I 2024 har der været 116 indberetninger om akut magtanvendelse, hvoraf 109 indberetninger er på borgere i Social Myndighed og 7 indberetninger er fra Social Visitation. Af de 116 indberetninger er 102 indgreb vurderet at være inden for lovens rammer. De resterende 14 indberetninger består af 4 tilfælde, der er vurderet omfattet af nødretsreglerne og hvor borgeren ikke er i målgruppen for reglerne om magtanvendelse, samt 10 tilfælde hvor magtanvendelsen vurderes ikke at være inden for rammerne af magtanvendelsesreglerne i serviceloven, fordi det vurderes at magtanvendelsen kunne være undgået. Indberetningerne fordeler sig på 15 borgere i Social Myndighed (heraf vedrører 88 indgreb den samme borger) og 8 borgere i Social Visitation.
Der har desuden været 7 ansøgninger om forhåndsgodkendelse, hvoraf der er givet 7 tilladelser. De 5 forhåndsgodkendelser vedrører borgere i Social Myndighed. Mens der er givet 2 forhåndsgodkendelser i Social Visitation.
Vurdering af en magtanvendelse
En gennemført magtanvendelse vurderes af dels lederen for det personale, der har udført handlingen, dels driftskommunen og borgerens hjemkommune (Myndighed). Det vurderes i den forbindelse om magtanvendelsen er indenfor eller udenfor Servicelovens rammer. Endelig sendes alle magtanvendelser vedr. botilbud på Social Voksen til det Sociale Tilsyn (driftstilsyn).
En magtanvendelse bliver for eksempel vurderet at være uden for lovens ramme:
• Når personalet kunne have forsøgt flere pædagogiske handlemåder, inden der blev anvendt magt.
• Hvis der ikke er hjemmel til magtanvendelsen i loven.
• Hvis det ikke fremgår tydeligt af indberetningen, hvorfor magtanvendelsen var nødvendig og det derfor ikke fremgår at magtanvendelsen har opfyldt de grundlæggende principper i § 124.
En magtanvendelse, der er vurderet uden for lovens rammer, har ikke i sig selv en personaleretlig konsekvens. Myndighed og Visitation skal bruge indberetningerne i det personrettede tilsyn, og kommunalbestyrelsen skal herudover – ved kommunens egne tilbud - vurdere om indberetningerne giver anledning til ændringer i driften, herunder om en indberetning skal have en personaleretlig konsekvens. Det er samtidig et særdeles vigtigt element i formålet med indberetningerne om magtanvendelse, at de skal danne grundlag for refleksion over egen praksis og skærpe fokus på, hvad der kan gøres for at forebygge magtanvendelser overfor den enkelte borger fremadrettet.
Magtanvendelsesbestemmelserne er udtømmende, og der kan derfor ikke gives tilladelse til noget, der ikke fremgår af bestemmelserne, og akut magtanvendelse, der ikke fremgår af bestemmelserne kan ikke godkendes som værende inden for servicelovens ramme.
Fordeling på de enkelte magtanvendelsestyper i 2024 er følgende (bestemmelser, der ikke nævnes, har ikke været i anvendelse i perioden):
Akutte magtanvendelser:
§ 124 d (fra d. 1. juli 2024 § 124d, stk 2) – fastholdelse, tilbageholdelse og tilbageføren:
Bestemmelsen regulerer de forhold, hvor personalet fastholder en borger, fører en borger til andet opholdsrum og/eller forhindrer borger i at forlade egen bolig.
Personalet må anvende bestemmelsen, når borgeren er til fare for sig selv og/eller andre personer.
Der er indberettet 109 tilfælde af fastholdelse. Fastholdelserne er foretaget overfor 15 personer. 96 af de 109 tilfælde af fastholdelse vedrører den samme borger. Af de 109 indberetninger om magtanvendelse er 96 vurderet at være indenfor rammerne og 13 udenfor rammerne af magtanvendelsesreglerne.
I 3 tilfælde vurderedes indgrebet ikke at være omfattet af magtanvendelsesreglerne, fordi indgrebene dels vurderes omfattet af nødretsbetragtninger, dels fordi borgeren ikke er i målgruppen for magtanvendelsesreglerne i serviceloven. De resterende 10 indberetninger er det vurderet, at magtanvendelse kunne være undgået med en mere forebyggende pædagogisk indsats.
§ 136c – kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne situation:
Reglen gælder for personer med demens eller tilsvarende fremadskridende mental svækkelse.
Der er indberettet 1 tilfælde af fastholdelse i personlig hygiejne situation. Indgrebet var indenfor rammerne af magtanvendelsesreglerne i Serviceloven.
§ 136d – fastholdelse ved grænseoverskridende adfærd eller meget konfliktskabende adfærd:
Reglen er ophævet pr. 1. januar 2025 og bedømmes fremadrettet efter reglen i § 124d, stk. 2. Reglen gjaldt for personer med demens eller tilsvarende fremadskridende mental svækkelse.
Der er indberettet 6 tilfælde af fastholdelse ved grænseoverskridende eller konfliktskabende adfærd. Heraf er 5 vurderet indenfor rammerne af magtanvendelsesreglerne i Serviceloven, mens 1 tilfælde er vurderet omfattet af reglerne om nødret i Straffeloven.
Forhåndsgodkendelser:
§ 128 b/§ 128b, stk 2 – forhåndsgodkendelse til anvendelse af tryghedsskabende velfærdsteknologi:
Der er givet 4 tilladelser til anvendelse af tryghedsskabende velfærdsteknologi i Social Myndighed. (2 før ny lovgivning trådte i kraft, 2 efter).
§ 136 a - fastholdelse i personlig hygiejne situation:
Der er givet 3 forhåndsgodkendelse til fastholdelse i personlig hygiejne situationer § 136a, stk. 3. 1 i Social Myndighed og 2 i Social Visitation.