Middelfart Kommune opnåede et godt regnskabsresultat i 2024. Driften balancerer med et lille overskud, mens finansindtægterne samtidig var højere end forventet. Det har givet nogle muligheder for at iværksætte ekstrainitiativer i løbet af året.
Der blev i 2024 realiseret et samlet resultat af ordinær drift på 245,4 mio. kr. (overskud). Ordinær drift består af finansindtægterne fratrukket udgifterne til skattefinansieret drift og er udtryk for det beløb, der er tilbage til at dække kommunes anlægsudgifter, afdrag på lån og indskud i landsbyggefonden.
Resultatet af ordinær drift var samlet set 107,9 mio. kr. bedre end budgetlagt.
Størstedelen af afvigelsen ligger på finansbudgettet og skyldes en kombination af ekstra indtægter fra midtvejsreguleringen af tilskud og udligning, at afsatte reserver til imødegåelse af usikkerheden om arbejdsmarkedsområdet og ejendomsskatter ikke kom i spil i 2024, samt at renteudviklingen og afkastet på kommunens værdipapirer har været mere gunstig end forventet.
En stor del af merindtægterne er i løbet af året blevet disponeret til ekstra og fremrykkede anlægsprojekter på velfærdsområderne, til finansiering af driften af Nærhospitalet, samt til aflysning af ellers planlagt låneoptagelse. Det letter alt andet lige lånebyrden over de kommende år og skaber rum til at prioritere velfærd.
Når der korrigeres for ekstradisponeringer i løbet af 2024, udgør ”restoverskuddet” på ordinær drift 14,1 mio. kr.
Resultat af ordinær drift
Beløb i 1.000 kr.
|
Realiseret
resultat
2024
|
Oprindeligt
budget
2024
|
Afvigelse
i forhold til oprindeligt budget
|
Finansbudget
|
-2.920.022
|
-2.822.882
|
97.140
|
Drift
|
2.674.669
|
2.685.396
|
10.726
|
Resultat af ordinær drift
|
-245.352
|
-137.486
|
107.866
|
Tillægsbevillinger anlæg
|
|
|
-69.512
|
Aflyst låneoptagelse til fin. af jordkøb
|
|
|
-24.260
|
Justeret resultat af ordinær drift
|
|
|
14.094
|
Vendes blikket mod kommunens strukturelle resultat, så blev der i alt realiseret et strukturelt overskud på 25,9 mio. kr. Den positive strukturelle balance skal bl.a. ses i lyset af, at driftsområderne samlet set opnåede balance, mens ikke alle ekstrabevillinger til anlæg nåede at blive fuldt gennemført i 2024. Der er eksempelvis overført et uforbrugt budget på 20,7 mio. kr. til arbejdet med en ny multisal på Lillebæltskolen.
Resultat af det samlede skattefinansierede område ekskl. ufin. reserver
(Strukturelt resultat)
Beløb i 1.000 kr.
|
Realiseret
resultat
2024
|
Oprindeligt
budget
2024
|
Afvigelse
i forhold til oprindeligt budget
|
Finansindtægter
|
-2.920.022
|
-2.822.882
|
97.140
|
Skattefinansierede driftsudgifter
|
2.674.669
|
2.685.396
|
10.726
|
Skattefinansierede anlægsudgifter
|
179.081
|
96.242
|
-82.839
|
Indskud i almennyttigt boligbyggeri
|
6.026
|
5.000
|
-1.026
|
Afdrag på lån
|
34.367
|
36.244
|
1.877
|
Resultat af skattefinansieret område
|
-25.878
|
-0
|
25.878
|
Når jordforsyningsområdet og det selvfinansierede område, som ind til 30.6.2024 bestod af Middelfart Affald og Genbrug, tages med ind i betragtning, er der samlet set realiseret et underskud på 22,0 mio. kr. (11,2 mio. kr. inkl. låneoptagelse).
Resultatet skal først og fremmest ses i lyset af, at der i 2024 er erhvervet jord til Ejby Vest udstykningen, som ikke er lånefinansieret.
Samlet resultat af kommunens virksomhed
Beløb i 1.000 kr.
|
Realiseret
resultat
2024
|
Oprindeligt
budget
2024
|
Afvigelse
i forhold til oprindeligt budget
|
Resultat af skattefinansieret område
u. ufin. reserver
|
-25.878
|
-0
|
25.878
|
Ufinansierede værn, drift og anlæg
|
0
|
46.346
|
46.346
|
Jordforsyning og støttet byggeri
|
41.634
|
5.000
|
-36.634
|
Det selvfinansierede område
|
6.286
|
6.130
|
-156
|
Resultat af kommunens virksomhed før låneoptag
|
22.041
|
57.476
|
35.434
|
Låneoptagelse
|
-10.829
|
-65.000
|
-54.171
|
Resultat af kommunens virksomhed efter låneoptag
|
11.212
|
-7.524
|
-18.737
|
Øvrige finansforskydninger
|
-46.912
|
-2.711
|
44.201
|
Kasseforbrug (+=kasseopbygning)
|
35.700
|
10.236
|
-25.464
|
Finansforskydningerne var i 2024 positive, hvilket først og fremmest dækker over ændret cash flow efter udskillelsen af Affald og Genbrug i et ”stand alone selskab”, samt at posten ”skyldige leverandørbetalinger” er blevet forøget. Når der tages højde for finansforskydningerne, har der været en samlet kasseopbygning på 35,7 mio. kr.
Der blev i alt realiseret finansindtægter for 2.920,0 mio. kr., hvilket er hele 97,1 mio. kr. højere end oprindeligt budgetlagt.
Baggrunden er en kombination af en positiv midtvejsregulering af tilskud og udligning, merindtægter fra ejendomsskatter, uforbrugte reserver til ejendomsskattetilbagebetaligner og regulering af arbejdsmarkedsområdet, samt lavere nettorenteudgifter som følge af udskudt og reduceret låneoptagelse.
Skatteindtægterne var 33,1 mio. kr. højere end budgetlagt. Baggrunden var først og fremmest, at efterafregningen af grundskyld for perioden 2021-2023, som var et større usikkerhedsmo-ment i budgetlægningen, gav anledning til en positiv efterregulering og ikke som ventet en re-duktion i indtægterne. De afsatte reserver til imødegåelse af en negativ efterregulering kom derfor ikke i spil.
Det er fortsat forvaltningens forventning, at neutralisationsberetningen i udligningssystemet i forhold til ejendomsskatteindtægter vil påvirke Middelfart Kommune negativt frem mod 2028. Det anbefales derfor, at det overskud, der er opstået som konsekvens af de opjusterede grundværdier, reserveres i kassen til imødegåelse af fremtidige negative reguleringer og efter-afregninger.
På tilskudssiden blev der realiseret merindtægter for 44,4 mio. Merindtægterne skyldes først og fremmest større indtægter fra midtvejsreguleringen, samt at udviklingen på beskæftigelsesområdet var bedre end forventet, så de afsatte reserver til negativ midtvejsregulering ikke kom i spil i det forventede omfang.
Nettorenteudgifterne var i alt 19,4 mio. kr. lavere end forventet. De væsentligste forklaringer på de lavere nettorenteudgifter var, at budgetlægningen skete før selskabsgørelsen af Affald og Genbrug og derfor inkluderede lånefinansierede anlægsudgifter og renter på byggekreditter, som overgik til selskabet allerede fra og med 2. halvår. Nettorenteudgifterne har derudover været positivt påvirket af faldende markedsrenter, kursgevinster, udbytter på kommunens værdipapirportefølje, samt merindtægter fra garantiprovision.
Driftsudgifterne udgør i alt 2.674,7 mio. kr. ekskl. det ufinansierede serviceværn.
Driften i 2024 har været i balance på mange områder, og der er således realiseret et samlet mindreforbrug på skattefinansierede driftsudgifter på 10,7 mio. kr. Det er positivt, at både rengøringsområdet, kantineområdet, ejendomscenteret og specialundervisningsområdet, som tidligere har været udfordret, er kommet i balance. Der er dog fortsat udfordringer med at balancere driftsudgifterne mod budgetterne på det børnespecialiserede og voksenspecialiserede område. På Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalgets område har konjunkturudviklingen som forventeligt sat sig i lidt højere udgifter, men set relativt til KL’s skøn og udviklingen i andre kommuner, har udviklingen været forholdsvis god.
Anlægsomfanget har i 2024 været historisk højt. Der blev i alt afholdt bruttoanlægsudgifter for 192,2 mio. kr., mens indtægterne udgjorde 13,1 mio. kr. Anlægsudgifterne netto udgjorde således 179,1 mio. kr., mens der oprindeligt var budgetlagt med et anlægsomfang på 96,2 mio. kr. netto ekskl. den ufinansierede anlægsreserve.
På trods af, at der i 2024 er givet tillægsbevillinger på i alt 69,5 mio. kr. til ekstra anlæg og fremrykning af anlæg, så er det lykkedes at nedbringe efterslæbet på anlæg. Der blev således overført uforbrugte anlægsmidler til skattefinansieret anlæg eksklusive jordforsyning og støttet byggeri for 168,1 mio. kr. fra 2023 til 2024, mens overførslen af uforbrugte anlæg udgør 157,7 mio. kr. fra 2024 til 2025. Efterslæbet er således nedbragt med 10,4 mio. kr.